Wraz ze zmianą klimatu w południowej części Europy coraz więcej komarów przenosi choroby tropikalne. W 2024 r. w hiszpańskiej Andaluzji nowa epidemia gorączki Zachodniego Nilu doprowadziła do ponad 150 zachorowań, wskutek których zmarło 20 osób. Chociaż tego lata nie zgłoszono jeszcze żadnych przypadków zachorowań na tego wirusa, władze regionu pozostają w stanie gotowości.