W przeciwieństwie do reszty Europy i USA, w odpowiedzi na oddolną, obywatelską inicjatywę legislacyjną, która uzyskała 600 tys. podpisów, hiszpański rząd wprowadza przepisy umożliwiające uregulowanie statusu prawnego blisko pół miliona imigrantów. Poza aspektami humanitarnymi, rozwiązanie to wychodzi też naprzeciw potrzebom rozwijającej się hiszpańskiej gospodarki.