Żelazna kurtyna
W 1949 roku 70. urodziny Stalina obchodzono w całej Europie Środkowej, a na cześć sowieckiego "ojca narodów" przemianowywano aleje, dzielnice, całe miasta. Wraz z kultem jednostki, w krajach satelickich wprowadzano inne rozwiązania znane ze Związku Radzieckiego - indoktrynację i kolektywizację.