Od lat premier Węgier Viktor Orbán blokuje w Brukseli ważne decyzje, zwłaszcza odnośnie pomocy finansowej dla Ukrainy. W swoim kraju rządzi żelazną ręką, ograniczając wolność mediów i niezależność sądownictwa oraz podważając prawa mniejszości. UE zamroziła już środki przeznaczone dla Węgier, jednak bez większego skutku. Wybory te mogą być nowym początkiem w stosunkach z Europą.