UE walczy też dyskryminacją, np. nierównościami płacowymi kobiet i mężczyzn. W 2000 roku Rada Europejska przyjęła kartę praw podstawowych: obywatelskich, ekonomicznych i socjalnych. Jest ona wiążąca dla każdego państwa. Ustawodawca interweniuje, żeby ustalić minimum do przestrzegania i chronić prawa socjalne obywateli i pracowników.