Powstanie bokserów
Latem 1900 roku powstanie bokserów przeciw obcym wpływom ogarnęło północne Chiny. Interweniowała koalicja ośmiu mocarstw, w tym Francji i Niemiec. Konflikt, naznaczony skrajną przemocą, zakończył się narzuceniem Chinom reparacji i upokarzających warunków. Dziedzictwo tej wojny do dziś wpływa na relacje Chin z Zachodem.