RPA ugruntowała swoją pozycję regionalnego lidera na południowym krańcu kontynentu afrykańskiego. Teraz zawiera coraz silniejsze sojusze na całym świecie. Kraj jest stabilny politycznie i ma najwyższy wskaźnik rozwoju społecznego w Afryce Subsaharyjskiej. Przyjmuje nawet migrantów z innych afrykańskich krajów wstrząsanych przez wojny, zamachy stanu i katastrofy klimatyczne. Jednak kraj wciąż dzielą wielkie nierówności ekonomiczne i bezrobocie wśród młodych.