Henri Matisse
Kaplica Matisse’a w Vence, niedaleko Nicei na południu Francji, jest rezultatem szczególnej relacji między młodą pielęgniarką i zakonnicą Monique Bourgeois a starzejącym się artystą Henrim Matisse’em. Uważana jest przez niektórych za jedną z najważniejszych budowli sakralnych XX wieku - jednak w 1951 roku, gdy została otwarta, wywołała szok i kontrowersje zarówno wśród przedstawicieli Kościoła katolickiego jak i awangardy artystycznej.