Can identities be forced, discarded, changed or revived? In the USSR, national identities were a political instrument. Millions of people were resettled, deported, and Russified. Today, the multi-ethnic social fabric of post-soviet nations harbours explosive tensions and the Ukraine war is opening up old wounds. What does identity mean for the next generation?