"Maria Stuarda" Gaetano Donizettiego
Gaetano Donizetti, poprzez dzieła "Anna Bolena", "Maria Stuarda" i "Roberto Devereux", stworzył na przestrzeni blisko dekady rozległy fresk, którego głównymi bohaterkami były królowe z dynastii Tudorów. "Maria Stuarda", będąca drugą częścią tryptyku, poświęcona jest rywalizacji między Elżbietą I, królową Anglii, a jej kuzynką Marią Stuart, królową Szkotów. Starcie pomiędzy konkurującymi ze sobą bohaterkami prowadzi do tragicznego i zarazem wzniosłego zakończenia, czyniąc z Marii Stuart modelową bohaterkę Donizettiego.