"Melancholia" Mikaela Karlssona
W trakcie swojego wesela Justine nagle dostrzega na niebie czerwoną gwiazdę: to planeta Melancholia, która niebezpiecznie zbliża się do Ziemi. Aby ukoić roztrzęsioną Justine, jej mąż Michael okazuje jej dużo miłości. Z kolei posępność matki panny młodej, Gaby, potęguje niepokój bohaterki. Siostra Claire próbuje ratować Justine, otaczając ją opieką i troską. Nikt jednak nie jest w stanie powstrzymać tajemniczych sił, które opanowują Justine w obliczu zbliżającego się zderzenia z Melancholią.
W 2011 r. duński reżyser Lars von Trier oszołomił świat filmem "Melancholia". Szwedzki kompozytor Mikael Karlsson stworzył operę opartą na tym fascynującym dziele. Autorem libretta jest Kanadyjczyk Royce Vavrek, który stworzył już sceniczną adaptację innego filmu Larsa von Triera - "Przełamując fale". Wśród solistów usłyszymy sopranistkę Lauren Snouffer, która doskonale odnajduje się zarówno w repertuarze barokowym, jak i współczesnym, i brawurowo wciela się w postać Justine. Mezzosopranistka Rihab Chaieb, wschodząca gwiazda Metropolitan Opera, śpiewa rolę Claire, podczas gdy Anne Sofie von Otter użycza swojego głosu nieczułej Gaby. Orkiestrą dyryguje Andrea Molino, inscenizację stworzyła Sláva Daubnerová, zaś za kostiumy odpowiada Chrisi Karvonides-Dushenko.