W XIX wieku pojawiły się nowe - politycznie i rasowo motywowane - formy wrogości wobec Żydów. Narodził się termin „antysemityzm”. Krytyka kapitalizmu przemysłowego, oparta na uproszczeniach i fałszywym obwinianiu Żydów, stała się podstawą nowoczesnego antysemityzmu. Ich samych przedstawiano w karykaturach w wielkich europejskich gazetach.