Ofensywę, której celem miało być „odcięcie głowy” szyickiej milicji, ogłoszono w odpowiedzi na poparcie, jakiego Hezbollah udzielił Hamasowi dzień po zamachu z 7 października 2023 roku. Wojna rozpoczęła się od zmasowanego użycia precyzyjnych pocisków rakietowych oraz bomb penetrujących bunkry.