W zbiorowej wyobraźni płaca długo była gotówką w kopercie dawaną robotnikowi na koniec tygodnia pracy. Dziś wypłacana jest co miesiąc, pasek wynagrodzeń wyjaśnia jej elementy, a wypłaty dokonuje się przelewem. Wraz ze zmianą zasad gospodarki zmieniła się sama idea pensji.