Celnik Rousseau
Talent Henri’ego Rousseau to przypadek wyjątkowy w historii sztuki. Ten samouk, który nie do końca opanował podstawowe zasady malarstwa, takie jak perspektywa, kierował się nieodpartą potrzebą tworzenia. Około czterdziestki porzucił skromną pracę urzędnika akcyzowego nad Sekwaną, by całkowicie poświęcić się sztuce. Jego twórczość, osadzona w świecie snów, wyobraźni i dzieciństwa, wywarła ogromny wpływ na rozwój sztuki nowoczesnej.