Od XVII wieku barok odmienił historię muzyki – nie tylko za sprawą mężczyzn, lecz także kobiet, których dokonania przez stulecia pozostawały w cieniu. Barbara Strozzi, Francesca Caccini i Élisabeth Jacquet de La Guerre to tylko niektóre z wybitnych kompozytorek i instrumentalistek, których arcydzieła przetrwały do dziś.