Isabel Allende
Isabel Allende urodziła się w 1942 roku w Chile, jej kuzynem był Salvador Allende, prezydent obalony przez juntę Pinocheta. W tym samym 1973 roku Isabel uciekła z kraju, najpierw do Wenezueli, potem do Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszka do dziś. Wygnanie i migracja znajdują się w centrum jej pisarstwa. Najnowsza wydana po polsku powieść Allende „Wiatr zna moje imię” łączy dwie historie – żydowskiego chłopca z 1938 roku i salwadorskiej dziewczynki rozdzielonej z matką na amerykańskiej granicy.