Niemiecki eksodus (1/3)
Pierwsze masowe migracje ludności niemieckojęzycznej przypadają na czasy Wojny Trzydziestoletniej (1618-1648). Protestanci i katolicy uciekali z miejsca na miejsce przed prześladowaniami religijnymi, głodem i chorobami. Niektórzy schronienie znaleźli w pobliskiej Szwajcarii, inni dotarli do Ameryki. W tym samym czasie Habsburgowie w porozumieniu z Carstwem Rosji, wysyłali swoich poddanych na kolonizację podbitego Banatu i południowej Ukrainy, zwanej wówczas Nową Rosją.