Wykładowcy uniwersyteccy: powołanie wystawione na próbę
Clémence kończy pracę doktorską z historii sztuki i archeologii na Uniwersytecie Rennes 2: ostatni etap siedmioipółletniego maratonu. Oprócz prowadzenia badań prowadzi również wykłady i wykonuje różne prace dorywcze. Skromna pensja (wypłacana z opóźnieniem) i niski szacunek, jakim cieszy się w środowisku akademickim, zdecydowanie ją zniechęcają; w podobnej sytuacji jest ponad 100 000 naukowców, którzy otrzymują wynagrodzenie niższe niż płaca minimalna, ale mimo to są przecież niezbędni dla niedofinansowanych i słabo obsadzonych uniwersytetów, które są zmuszone do przyjmowania bardzo dużej liczby studentów.