W obliczu narastającej dezinformacji, politycznych nacisków i coraz mniejszych środków finansowych europejskie media publiczne przeżywają poważny kryzys. Mimo to wciąż cieszą się dużym zaufaniem i poparciem obywateli, którzy widzą w nich wiarygodne źródło informacji. Aby wzmocnić ich niezależność i zagwarantować im stabilne warunki działania, Unia Europejska w 2025 roku przyjęła ustawę o wolności mediów (Media Freedom Act). Nowe przepisy zobowiązują państwa członkowskie do zapewnienia mediom publicznym przejrzystego zarządzania oraz stałego, niezależnego finansowania.