Bedřich Smetana: The Bartered Bride
Young Mařenka is madly in love with Jeník, but her father has a better catch in mind for her... From Prague’s National Theatre, Czech film and stage director Alice Nellis revisits Bedřich Smetana’s iconic opera.
Despite premiering to a half-empty house at Prague’s National Theatre in 1866, The Bartered Bride has become an integral part of the Czech repertoire. Composed by Bedřich Smetana to a libretto by Karel Sabina, this comic opera tells the tender, ordinary story of Mařenka and Jeník, two young peasants in love who come up against the tyranny of social conventions, but gather all their wits to get around them... Conducted by Jaroslav Kyzlink of the Prague National Theatre Orchestra, soprano Kateřina Kněžíková and tenor Richard Samek deliver a highly intense vocal performance in the roles of the ultimately triumphant lovers. Directed by Alice Nellis, this production relocates the action – traditionally set in a picturesque village – to the heart of a peripheral housing estate. With its unprecedented meta-artistic dimension, it questions the status of an “untouchable” work by giving us a behind-the-scenes insight into the creation of a new version.