Ireland's Dirty Laundry
Built on the testimony of those who worked in Ireland’s notorious Magdalene Laundries, this documentary tells the full, shocking story of a shameful system, created by the Irish State but supported by all levels of Irish society, which enslaved over 10,000 women for decades.The film bears witness to the women’s experiences in their own words, before during and after their time in the laundries, and show how, even today, attempts are being made to try to silence them.
We examine not only why and how the Magdalene phenomenon arose, but also how it was allowed to continue unchallenged for so long. At every level – family, parish and state – Irish society, at best, turned a blind eye; at worst, it supported, facilitated and even profited from the operation of these institutions, while perpetuating the stigma and shame of the women imprisoned there.