Manoel de Oliveira - filmowy architekt
„Film to moja pasja. Zawsze poświęcałem wszystko, by móc realizować moje filmy” mówił najstarszy reżyser świata, Manoel De Oliveira. Był mistrzem malarskich kadrów i ukazywania delikatności ludzkich tragedii. Często nawiązywał do historii rodzinnej Portugalii, ale opowiadał o niej w sposób intymny, wplatając ją w losy swoich bohaterów. Jego twórczość charakteryzuje niespieszny rytm, poetyckość i głębokie przywiązanie do europejskich wartości i kultury.