Włochy są fenomenem w Europie, jeśli chodzi o dostęp do nadmorskich plaż. W przeciwieństwie do takich krajów jak Francja, Hiszpania czy Chorwacja, większość włoskich plaż należy do prywatnych dzierżawców, którzy pobierają często wysokie opłaty za wejście i korzystanie z ich parasoli, leżaków i innej infrastruktury. Unia Europejska i lokalne stowarzyszenia walczą z tą praktyką.