Opera Państwowa w Hamburgu
Opera na placu Gänsemarkt należy do najstarszych i najważniejszych instytucji kultury w Hamburgu, wolnym mieście hanzeatyckim. Georg Friedrich Händel grał tutaj na skrzypcach i na klawesynie, pierwszym kapelmistrzem był Gustav Mahler, a zarówno Puccini jak i Czajkowski dyrygowali swoje własne dzieła. Do dzisiaj Opera Państwowa w Hamburgu należy do najważniejszych oper w Europie.