"Kawaler srebrnej róży" Richarda Straussa
Akcja rozgrywa się w Wiedniu, w wymyślonym świecie rokokowym, i wzorcuje się na tradycyjnym typie przedstawienia teatru wiedeńskiego wokół komicznej postaci Hansa Wursta (Jaś Kiełbasa), znanemu na całym świecie dzięki Wolfgangowi Amadeuszowi Mozartowi. Niezbyt ukryta krytyka jest ostra, a nawet kąśliwa. Wśród pań i panów z wyższych sfer panują lekkie obyczaje. Kurtyna podnosi się nad sypialnią Marii Teresy, zamężnej księżnej Werdenberg. Księżna marszałkowa zabawia się w łóżku ze swoim 17-letnim kochankiem Oktawianem, którego czule nazywa Quinquin, podczas gdy jej kuzyn, baron Ochs von Lerchenau, wbrew woli służby uzyskuje dostęp do pokoju, aby przedstawić swoją sprawę.
Oktawianowi udaje się w ostatnim momencie włożyć suknię pokojówki. Baron szuka kawalera, który zgodnie z tradycją będzie w jego imieniu zabiegał o względy jego wybranki. Majątkiem jedynaczki nowobogackiego karierowicza chce spłacić swoje długi. Jego plany nie przeszkadzają mu w nieudolnych próbach zbliżenia się do uroczej pokojówki księżnej marszałkowej. Nie ma pojęcia, że ta młoda istota ostro pokrzyżuje mu plany...