"Norma" Vincenza BelliniegoTeatr Muzyczny nad Rzeką Wien
Reżyser Vasily Barkhatov przedstawia ostrą jak brzytwa analizę psychologiczną postaci uwidocznionych w potężnych obrazach. W jego interpretacji Norma doświadcza emocjonalnej huśtawki uczuć – pomiędzy miłością, gniewem a rozpaczą. W roli tytułowej debiutuje jedna z najbardziej znanych śpiewaczek naszych czasów - Asmik Grigorian.
Norma jest kobietą żyjącą w dwóch systemach. Z jednej strony jako galijska kapłanka w okupowanym kraju decyduje o wojnie i pokoju. Z drugiej - jest sekretną kochanką rzymskiego generała Pollia, z którym ma nawet dwójkę dzieci. W chwili gdy Pollio chce ją porzucić dla młodszej kapłanki Adalgizy, Normie grozi to, że jej podwójne życie wyjdzie na jaw. Konflikt między miłością a żądzą zemsty, emocjami a rozsądkiem jest nie do zniesienia i doprowadza ją niemal do zamordowania własnych dzieci – zanim decyduje się na inny, nie mniej radykalny krok.
Skomponowana w 1831 r. "Norma" jest najsłynniejszą operą Vincenza Belliniego i należy, m.in. dzięki legendarnej arii "Casta Diva", do arcydzieł włoskiego romantyzmu.
Reżyser Vasily Barkhatov, który w Teatrze Muzycznym nad Rzeką Wien niedawno inscenizował "Idiotę" Wajnberga, interpretuje tragedię na tle zmian systemu politycznego. Norma wpada w wir ideologicznego przewrotu, podczas którego stare bóstwa są zastępowane nowymi. Produkcje wielokrotnie nagradzanego, urodzonego w 1983 r. w Moskwie reżysera przekonują spektakularną narracją. W panoramach pełnych psychologicznej finezji, precyzyjnej charakterystyki postaci i krytyki społecznej jego historie swobodnie przeskakują między pluszową estetyką a transformacją do współczesnych światów.