"Wilhelm Tell" Gioacchina RossiniegoZ Opery w Lozannie
Kapelusz Gesslera staje się metaforą narzuconej uległości. Gdy Wilhelm Tell odmawia zasalutowania przed nakryciem głowy despotycznego gubernatora, musi za karę narazić życie własnego syna. Opera Rossiniego, oparta na sztuce Friedricha Schillera, wystawiana jest w Lozannie raz pierwszy. W tytułowej roli występuje Jean-Sébastien Bou, zaś w roli gubernatora - Luigi De Donato.
W pogodny letni dzień mieszkańcy wioski szykują przyjęcie weselne. Wilhelm Tell myśli jednak wyłącznie o tym, że krajem rządzą Habsburgowie, a ludzie są pozbawieni wolności. Wzywa do powstania. W trakcie uroczystości zjawia się nagle pasterz Leuthold. Ścigają go siły okupanta, ponieważ próbował bronić swojej córki. Leuthold prosi, by ktoś przewiózł go na drugą stronę jeziora. Choć nadciąga burza, Tell jest gotów podjąć ryzyko i przeprowadzić go bezpiecznie przez wzburzone wody na przeciwległy brzeg. Tak zaczyna się opowieść Rossiniego o szwajcarskiej walce o wolność.
Friedrich Schiller połączył mit założycielski Szwajcarii z postacią strzelca. Słynny strzał w jabłko ma miejsce podczas uczty na cześć Habsburgów. Szwajcarzy są źle traktowani przez żołnierzy, a kapelusz Gesslera jest wystawiony jako trofeum, przed którym mieszkańcy muszą się kłaniać. Kłaniają się wszyscy, z wyjątkiem Tella. Zostaje on aresztowany, ale ma czas, by poprosić swojego syna Jemmy’ego o danie sygnału do powstania w trzech kantonach. Gessler nakazuje Tellowi strzelać do jabłka umieszczonego na głowie syna. Jeśli nie trafi, zginie zarówno on sam, jak i syn. Tell pomyślnie przechodzi straszliwy test przy wiwatach Szwajcarów. Kiedy jednak wyjawia Gesslerowi, że druga strzała, ukryta w kołczanie, była przeznaczona dla niego, gdyby trafił syna, gubernator każe go aresztować. Po przybyciu habsburskiej księżniczki Matyldy Jemmy zostaje uwolniony z rąk gubernatora, ale Tell zostaje pojmany i skazany na stracenie w twierdzy Gesslera.
Księżniczka Matylda zakochała się w Arnoldzie von Melchtalu, późniejszym wysłanniku kantonu Unterwalden w Rütli. Arnold, rozdarty między ukochaną a bojem o wolność, w końcu dołącza wraz z nią do powstańców i zdobywa zamek gubernatora. Zwycięstwo jest całkowite.
Autorem inscenizacji spektaklu w Lozannie jest Bruno Ravella, a Francesco Lanzillotta dyryguje Orchestre de Chambre de Lausanne. W roli tytułowej występuje Jean-Sébastien Bou, jego żony Hedwigi - Géraldine Chauvet, a syna Jemmy’ego - Elisabeth Boudreault. Luigi De Donato gra złego gubernatora. W operze występują też dwaj negocjatorzy, późniejsi założyciele Konfederacji Szwajcarskiej na mocy paktu z Rütli: Arnold von Melchtal, w którego rolę wciela się Julien Dran, oraz Walter Fürst, którego partię śpiewa Frédéric Caton.