"Don Carlos" Giuseppe VerdiegoOpera Wiedeńska
Giuseppe Verdi odnalazł nową inspirację muzyczną w mocnym dramacie szekspirowskim, rozgrywającym się na tle konfliktów politycznych, religijnych, moralnych i osobistych. Produkcja w reżyserii Kiriłła Sieriebriennikowa pod dyrekcją Philippe’a Jordana transmitowana w niewielkim przesunięciem z Opery Wiedeńskiej.
Dopiero co zmarł przebywający w klasztorze Cesarz Karol V. W tym samym czasie jego wnuk, infant Don Carlos, rozpacza, ponieważ jego ojciec, hiszpański król Filip II, pojął za żonę Elżbietę de Valois, córkę króla Francji, w której jest zakochany. Po powrocie z okupowanej przez hiszpańskie wojska Flandrii jego przyjaciel markiz Rodrigo Posa przekonuje go, by również tam się udał, aby bronić uciśnionych. Zgadza się również potajemnie dostarczyć młodej królowej wiadomość od Don Carlosa...
Po słabym przyjęciu opery "Don Carlos" podczas premiery w Paryżu w 1867 r. Giuseppe Verdi przerobił ją w 1884 r., tworząc włoskojęzyczną wersję znaną jako "mediolańska", która podbiła publiczność. To właśnie po tę wersję "Don Carlosa" sięgnął znany z subwersywnego podejścia rosyjski reżyser Kiriłł Sieriebrennikow, który uważa, że dzieło Verdiego "bardziej niż jakakolwiek inna opera opowiada o władzy jako antytezie wolności i o wszystkim tym, co owa władza ze sobą niesie: ucisku, przemocy, więzieniu, morderstwie". Reżyser "Lata" i "Gorączki", powracając do Opery Wiedeńskiej, gdzie w 2021 r. wystawił chwalonego przez krytyków "Parsifala" Wagnera, zdecydował się dać upust swojej żywiołowej kreatywności, sięgając po szekspirowski dramat, w którym przeplatają się konflikty polityczne, religijne, moralne i osobiste.