20 największych portów z krajów unijnych oraz międzynarodowe agencje, takie jak Europol, utworzyły Sojusz Portów Europejskich mający walczyć z nasilającym się przemytem narkotyków na teren Unii Europejskiej. Choć jest to krok w dobrą stronę, to eksperci ostrzegają, że nie rozwiąże on problemu, bo międzynarodowe kartele narkotykowe już teraz, coraz częściej korzystają z mniejszych portów.