Włoska skrajna prawica poszukując dla siebie nowej narracji upodobała sobie twórczość JRR Tolkiena. Jego fantastyczna wizja świata, w którym elfy, hobbici i orkowie żyją obok siebie, lecz nigdy się nie mieszają, doskonale odzwierciedla ich poglądy. Obecna premier Włoch, Giorgia Meloni, wielokrotnie odnosiła się do Tolkiena w czasie swojej kampanii, a ostatnio - w Galerii Narodowej w Rzymie - otworzyła poświęconą mu wystawę.