Siergiej Prokofjew: Wojna i pokójBawarska Opera Państwowa, Monachium
W 1941 roku, podczas II Wojny Światowej, Sergiusz Prokofiew zaczął komponować swoją monumentalną operę na podstawie „Wojny i pokoju” Tołstoja. Złożona historia opowiada o miłości i cierpieniu w czasach inwazji Napoleona na Rosję. Bawarska Opera Państwowa wystawia w Monachium po raz pierwszy udźwiękowienie klasyka literatury światowej z międzynarodowym zespołem wokół Dmitrija Czerniakowa i Vladimira Jurowskiego.
Swoją powieścią „Wojna i pokój” Lew Tołstoj stworzył światowego klasyka rosyjskiego realizmu. Tołstoj przeplata w swojej narracji osobiste losy przedstawicieli różnych rosyjskich rodzin podczas trwania wojen napoleońskich w Rosji, tworząc w ten sposób szczegółowy i dokumentalny obraz moralny całej epoki.
Druga część skupia się na wydarzeniach związanych z bitwą pod Borodino, z której Napoleon wychodzi zwycięsko. Aby zmusić go do odwrotu, mieszkańcy Moskwy postanawiają w trzeciej części podpalić swoje miasto. Pierre zostaje schwytany jako podpalacz i ledwo udaje mu się uniknąć egzekucji. W zamieszkach giną jego żona Helena i narzeczony Nataszy, Andrzej, ale Natasza, jak dowiaduje się Pierre, nadal żyje. W końcu generał ogłasza zwycięstwo Rosji.
W 1941 roku, po napaści Niemiec na ówczesny Związek Radziecki, Sergiusz Prokofiew rozpoczął ogromny, narodowy projekt operowy na podstawie powieści Tołstoja. Przez długi czas uważano, że dzieło nie nadaje się na adaptację operową, ponieważ jest zbyt złożone. Prokofiew poświęcił się ambitnej próbie przekształcenia przeplatających się wątków w muzyczną kwintesencję. Analogie między fabułami odgrywającymi się w czasie wojen napoleońskich i II Wojny Światowej wywołały po powstaniu dzieła debatę publiczną. Gdy Prokofiew ukończył pierwszą wersję swojej kompozycji, w 1943 roku, dzieło musiało być – ze względu na decyzje polityczne – wielokrotnie przerabiane, sceny usuwane lub dodawane, a teksty zmieniane. Prokofiew pracował nad operą aż do swojej śmierci w 1953 roku, ale premiery kompletnego dzieła nie dożył.
Rok po ataku Rosji na Ukrainę opera, uważana za rosyjskie dzieło narodowe, nie straciła na aktualności. Wyzwaniu jego realizacji stawił się zespół wokół reżysera Dmitrija Czerniakowa i kierownika muzycznego Vladimira Jurowskiego.