Wolfgang Amadeusz Mozart: Wesele FigaraOpera Wiedeńska
Nowa odsłona słynnej opery Mozarta w wersji reżysera Barrie Kosky'ego i dyrygenta Philippe'a Jordana. Transmisja z niewielkim opóźnieniem z Opery Wiedeńskiej.
Uwaga: rolę Zuzanny wykonuje na scenie sopranistka Ying Fang, która z powodu choroby nie może śpiewać. Maria Nazarova wykonuje partię muzyczną z kanału orkiestry.
Hrabia Almaviva ożenił się ze śliczną Rozyną, podopieczną Bartolo, którą ten planował poślubić. Almaviva, daleki od bycia wzorem cnót, ugania się za Barberiną, córką ogrodnika, i Zuzanną, pokojówką swojej żony. Podczas gdy Zuzanna przygotowuje się do poślubienia Figara, zatrudnionego jako lokaj w służbie hrabiego, guwernantka Marcelina ma nadzieję przekonać Bartolo, by udaremnił ten ślub w związku z obietnicą małżeństwa, którą złożył jej niegdyś Figaro...
W 2021 roku Opera Wiedeńska rozpoczęła cykl „Mozart-Da Ponte”, powierzając reżyserię Barrie Kosky'emu, a kierownictwo muzyczne Philippe'owi Jordanowi. Po Don Giovannim, wystawionym w 2022 roku, artyści współpracują ponownie przy Weselu Figara, najpopularniejszej i najczęściej wykonywanej operze z repertuaru operowego Mozarta. Utwór, którego premiera odbyła się w 1786 roku w Burgtheater w Wiedniu, był owocem odważnego przedsięwzięcia kompozytora i jego librecisty - był to pierwszy z ich trzech wspólnych projektów - po pierwsze dlatego, że opera nie powstała na zamówienie, co w XVIII wieku było ewenementem, a po drugie dlatego, że mogła wywołać gniew cesarza Józefa II. Niedługo wcześniej cesarz zakazał wystawiania w Wiedniu sztuki Beaumarchais’go Szalony dzień czyli Wesele Figara, na podstawie której pracował Da Ponte, ponieważ zawierała ona „wiele szokujących elementów. Nowa wersja osobliwego trójkąta miłosnego będzie dla Barrie Kosky'ego kolejną okazją do zaskoczenia publiczności. Na scenie wystąpią utalentowani śpiewacy baryton Andrè Schuen (Hrabia), soprany Hanna-Elisabeth Müller (Hrabina) i Ying Fang (Zuzanna), bas Peter Kellner (Figaro) i mezzosopran Stephanie Houtzeel (Marcelina), zaś Orkiestra Opery Wiedeńskiej pod dyrekcją Philippe’a Jordana zapewni widowisko muzyczne na najwyższym poziomie.
Spektakl będzie transmitowany z niewielkim opóźnieniem 17 marca z Opery Wiedeńskiej.