"Kateryna" Aleksanra Rodina
W rocznicę wybuchu wojny ARTE Concert prezentuje ukraińską operę "Katerynę", której skomponowanie Opera w Odessie zleciała ukraińskiemu kompozytorowi Aleksandrowi Rodinowi. Światowa premiera "Kateryny" odbyła się - mimo trwającej rosyjskiej agresji na Ukrainę - we wrześniu 2022 r. w Operze w Odessie. Pierwotnie była planowana na 27 marca 2022 r., czyli na Światowy Dzień Teatru.
Otwarta próba "Kateryny" miała się odbyć dla przedstawicieli mediów 24 lutego 2022 r. Jednak Rosja zaatakowała Ukrainę i rozpoczęła wojnę. W pierwszych dniach rosyjskiej inwazji wielu pracowników teatru wstąpiło do wojska lub przyłączyło się do sił obrony terytorialnej swojego kraju. Wielu też pozostało w Odessie i schroniło się przed bombardowaniami w bunkrze zbudowanym pod teatrem.
Jest to największa produkcja operowa od czasu, kiedy Ukraina ogłosiła swoją niepodległość. Dzieło stworzone na zlecenie jest oparte na wierszu Tarasa Szewczenki (1814-1861), jednego z najważniejszych liryków Ukrainy. W skład przedstawienia wchodzą m.in. instrumenty naśladujące dźwięki przyrody, które zostały zbudowane specjalnie na potrzeby dzieła. Zaprojektowano 800 nowych kostiumów, które zostały wyprodukowane w Charkowie.
"Kateryna" to historia ukraińskiej dziewczyny, której miłość zostaje zdradzona przez rosyjskiego żołnierza. W swojej rozpaczy zostawia dziecko samo w lesie i topi się w jeziorze. Opera używa motywów słowiańskiego dziedzictwa kulturowego i łączy je z chrześcijańskimi i pogańskimi elementami.