Wraz z nowym rokiem, do szkół - oprócz uczniów - wracają też problemy nękające szkolnictwo w całej Europie. Manifestacje nauczycieli protestujących przeciwko niskim zarobkom, brakom kadrowym i chaosowi w oświacie przetaczają się od Londynu i Bukaresztu po Warszawę i Budapeszt. W Polsce i na Węgrzech sprzeciw budzi też ideologizacja programów szkolnych, a w Wielkiej Brytanii kryzys związany z bezpieczeństwem budynków szkolnych.