"Koronacja Poppei" Claudia MonteverdiegoGran Teatre del Liceu, Barcelona
Miłość, władza i ambicja przeplatają się na scenie barcelońskiego Teatre de Liceu w arcydziele muzyki barokowej - "Koronacji Poppei" Monteverdiego w reżyserii Calixto Bieito.
Cudownie ocalała - to określenie trafnie opisuje Koronację Poppei, historyczną operę włoskiego kompozytora Claudio Monteverdiego. Można mówić o cudownym ocaleniu, bowiem dzieło to, skomponowane w 1642 roku u schyłku życia mistrza opery, zaginęło na ponad dwa stulecia do momentu odnalezienia dwóch partytur w Wenecji i Neapolu pod koniec XIX i na początku XX wieku.
Opera w prologu i trzech aktach, do której libretto napisał Gian Francesco Busello, przenosi nas do starożytnego Rzymu czasów próżnego i despotycznego Nerona. Przedstawia historię romansu między Neronem a jego kochanką Poppeą, którą chce ukoronować na cesarzową, pozbawiając tronu swoją żonę Oktawię.
Ambicja, władza, miłość i zdrada przeplatają się w dziele, którego ponadczasowy charakter został podkreślony w inscenizacji Calixto Bieito i scenografii Rebecci Ringst. Nie ma tu więc miejsca na historyczne kostiumy i antyczną scenografię, a David Hansen (Neron), Julie Fuchs (Poppea), Xavier Sabata (Otton), Nahuel di Piero (Seneka), Magdalena Kožená (Oktawia) i Deanna Breiwik (Drusilla) przenoszą się do współczesności, zachęcając nas do zadania sobie pytań wywodzących się z innej epoki w odniesieniu do dzisiejszych czasów.