Krzywe linieŚwiadek
Węgry, poczatek lat 50. XX w. József Pelikán, dawny członek ruchu oporu i dobry komunista, jest strażnikiem wałów przeciwpowodziowych na Dunaju. Spotkanie z dawnym towarzyszem walki, teraz ministrem, uruchamia ciąg niefortunnych zdarzeń. József na przemian siedzi w więzieniu i piastuje różne ważne stanowiska, na które zupełnie się nie nadaje. Kiedy minister zostaje oskarżony o szpiegostwo, Pelikán ma być świadkiem w jego pokazowym procesie i obciążyć go zeznaniami. Film był zakazany przez cenzurę przez ponad 10 lat, a po premierze na Festiwalu Filmowym w Cannes w 1981, zyskał miano kultowej satyry politycznej demaskującej absurdy reżimu komunistycznego.