Zobacz Charles Gounod: Romeo i Julia Opera w Zurychu 145 min Zobacz program
W wyniku złożonej Neptunowi obietnicy król Idomeneusz staje przed okrutnym dylematem... Najbardziej romantyczna z oper Mozarta w Théâtre de l'Archevêché w reżyserii Satoshi Miyagi i pod batutą Raphaëla Pichona, z udziałem sopranistki Sabine Devieilhe, zapowiada się na operowe wydarzenie edycji 2022 festiwalu w Aix-en-Provence.
Po zakończeniu wojny trojańskiej władca Krety Idomeneusz powraca statkiem do swojego królestwa, gdzie czeka na niego syn Idamantes. Trzyma on w niewoli Trojankę Ilię, córkę króla Priama, którą uratował od śmierci. Idamantes i Ilia zakochują się w sobie, ku rozpaczy Elektry, która marzy o tym, by zdobyć serce młodego księcia. Gdy wybucha gwałtowna burza, Idomeneusz obiecuje Neptunowi, że złoży mu w ofierze pierwszego człowieka, którego zobaczy na lądzie, jeśli uda mu się dobić do brzegu. Gdy dociera do celu, na powitanie wychodzi jego własny syn Idamantes...
Utwór Idomeneusz, król Krety, uważany za pierwszą z dojrzałych oper Mozarta, powstał pod dobrymi auspicjami. W czasie premiery w 1781 roku w monachijskim Teatrze Cuvilliés austriacki kompozytor miał do dyspozycji znakomitych wykonawców: orkiestrę uważaną w tamtych czasach za najlepszą na świecie, a także wyjątkowych śpiewaków, chór i baletnice. Jednak pierwszy wielki sukces operowy Mozarta - zainspirowany starożytnym mitem o Idomeneuszu spopularyzowanym przez tragedię Crébillona z 1705 roku - nie jest bynajmniej najczęściej wystawianym na scenach operowych świata utworem.
Opera pojawia się dopiero po raz trzeci na Festiwalu w Aix-en-Provence, a jej inscenizacja zapowiada się na jedno z najważniejszych wydarzeń edycji 2022. Po wystawionym w 2019 roku Requiem charyzmatyczny dyrygent Raphaël Pichon ponownie poprowadzi orkiestrę i chór Pygmalion na dziedzińcu Théâtre de l'Archevêché, w miejscu zapewniającym doskonałą oprawę dla znakomitej obsady wokalnej, w której skład wchodzą tenor Michael Spyres (Idomeneusz), sopranistka Sabine Devieilhe (Ilia), mezzosopranistka Anna Bonitatibus (Idamantes) i sopranistka Siobhan Stagg (Elektra). Satoshi Miyagi debiutuje w Europie jako reżyser operowy po głośnych sukcesach odniesionych na Festiwalu w Awinionie (Mahabharata w 2014 r. i Antygona w 2017 r.). Jego inscenizacja, przeplatająca romantyczne echa starożytnej Grecji z wizualną estetyką współczesnej Japonii, zapowiada się na niezapomniany spektakl.