"Ognisty anioł" Siergieja ProkofiewaTeatro Real, Madryt
Wyjątkowe wydarzenie artystyczne! Od czasu premiery scenicznej w 1954 r. i ponad rok po śmierci Prokofiewa, krytycy uważają Ognistego anioła za jego najambitniejszą operę, o wyjątkowej sile i rzadko spotykanej intensywności muzycznej. Inspiracją dla rosyjskiego kompozytora i dyrygenta była powieść z 1907 r. autorstwa poety Walerego Briusowa, wiodącego przedstawiciela rosyjskiego symbolizmu.
W XVI-wiecznych Niemczech Renacie - tajemniczej młodej dziewczynie - ukazał się diabeł, który przyjął postać anioła światła, uwiódł ją i skłonił do uprawiania czarów i magii. Z powieści o namiętnym i uduchowionym uczuciu na granicy szaleństwa, gdzie rzeczywistość przeplata się z fantazją, Sergiusz Prokofiew stworzył operę przepełnioną liryczną siłą i makabrycznym zgiełkiem.
Calixto Bieito dokonuje bardzo współczesnej reinterpretacji tej historii, przenosząc ją do współczesności, w codzienne życie młodej kobiety dotkniętej skrajnymi stanami psychicznymi. Jest to wyniszczająca podróż w głąb psychiki, w której "stykamy się ze schizofrenią, zaburzeniami dwubiegunowymi, traumą, lękiem, depresją - zjawiskami tak powszechnymi w naszych czasach", mówi hiszpański reżyser. "Wkraczamy w nieznany świat chorób psychicznych". Stąd zadziwiająca scenografia zaproponowanej przez niego adaptacji, w której wielopiętrowy obracany sześcian reprezentuje psychikę Renaty. "Przemierzamy przestrzenie jej wspomnień, widzimy jej lęki, ból, labirynt jej duszy. W miarę trwania spektaklu sześcian rozpada się coraz bardziej, podobnie jak mózg Renaty, który ostatecznie eksploduje, czy też, innymi słowy, ulega coraz większej dysocjacji, gdy w końcu Renata całkiem traci kontrolę".
Dzieło Prokofiewa jest rzadko wystawiane ze względu na swoją złożoność. Każda inscenizacja staje się prawdziwym wydarzeniem, o ile znajdą się twórcy będący w stanie sprostać wymaganiom tego dzieła. Tak jest w przypadku znakomitych solistów - litewskiej sopranistki Aušrinė Stundytė i brytyjskiego barytona Leigha Melrose’a.