W Rzymie pisarka Marguerite Yourcenar podąża śladami cesarza Hadriana w wyimaginowanej autobiografii. Wydana w 1951 roku powieść historyczna „Pamiętniki Hadriana” jest prawdziwym arcydziełem literatury.