"Fidelio" Beethovena w Opéra Comique
Fidelio to jedyna opera skomponowana przez Ludwiga van Beethovena. Dzieło inspirowane jest operą komiczną Jean-Nicolasa Bouilly'ego i Pierre'a Gaveaux opartą na prawdziwej historii. Młoda Leonora przebiera się za mężczyznę, aby zatrudnić się u więziennego dozorcy. Pod postacią Fidelia ma nadzieję uwolnić Florestana, swojego męża, więzionego niesprawiedliwie przez okrutnego Don Pizzaro.
Ukończenie Fidelia zajęło Beethovenowi dziesięć lat. W tym dojrzałym dziele niemiecki kompozytor porusza bliskie mu tematy miłości, wierności, sprawiedliwości i wolności. W efekcie powstał intensywny liryczny dramat o uniwersalnym i ponadczasowym wydźwięku.