Pożar katedry Notre-Dame w Paryżu był ciosem. Przywołał jednak postać Eugene'a Viollet-le-Duca, który dokonał ostatniej znaczącej renowacji katedry w latach 1845-1865. Nie wystarczyło mu jednak bycie restauratorem średniowiecznych budowli. Miał jeszcze inną szaloną ambicję: odnowić Mont Blanc.