¡No Pasarán! - Dolores Ibárruri
W czasie zamachu stanu generała Franco w 1936 roku, Dolores Ibárruri Gómez na antenie madryckiego radia wzywała hiszpańską ludność do protestów. Podczas trzech kolejnych lat wojny domowej w Hiszpanii jej hasło „¡No Pasarán!” stało się zawołaniem bojowym wszystkich antyfaszystów i najpopularniejszym hasłem używanym przez stronę republikańską.