Mordercy są wśród nas
Film Wolfganga Staudte z 1946 r. to zwiastun nurtu rozliczeń z niedawną przeszłością i popełnionymi przez Niemców zbrodniami, a jednocześnie próba pokazania, że nie wszyscy byli zbrodniarzami. Susanne, była więźniarka obozu koncentracyjnego, wraca do swojego mieszkania w Berlinie. Zastaje tam Hansa, byłego żołnierza walczącego na froncie wschodnim. Wspólnie próbują otrząsnąć się ze swoich traum.