Rzym, miasto otwarte
Dramat wojenny z 1945 r. w reż. Roberta Rosselliniego z wybitną rolą Anny Magnani. Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes (1946) i nominowany do Oscara (1947), zrealizowany w konwencji paradokumentalnej, dał początek nurtowi włoskiego neorealizmu. Jest pierwszym obrazem z antyfaszystowskiej trylogii wojennej Rosselliniego. Akcja filmu toczy się w 1944 r., w okupowanym przez Niemców Rzymie.