Nadziei za dwa grosze
Antonio wraca do podneapolitańskiej wioski po 11 miesiącach w wojsku. Powojenna bieda i powszechne bezrobocie sprawiają, że jego rodzina ledwo wiąże koniec z końcem. W chłopaku zakochuje się Carmela, posażna i nieposkromiona córka lokalnego wytwórcy sztucznych ogni. Ten neorealistyczny komediodramat ukazujący życie południowowłoskiej prowincji, domyka filmowy tryptyk reżysera Renato Castellaniego.