Solidarność
Pod koniec lat siedemdziesiątych Polska była pod sowiecką dominacją od ponad 30 lat. Lud buntuje się, odrzucając jarzmo komunizmu. W obliczu brutalnego tłumienia opozycji przez władzę państwową, robotnicy gdańskiej stoczni Lenina, ożywieni wizytą pierwszego polskiego papieża Jana Pawła II, wzywają do strajku latem 1980 roku. Powstaje pierwszy niezależny związek zawodowy: Solidarność.